Jak sprawdzić stan paska rozrządu?

pasek_rozrzadu.jpg

Nawet najdroższy nowy samochód nie jest gwarancją bezpiecznej i bezawaryjnej jazdy, kiedy zignorujemy regularne kontrole pojazdu i wymiany poszczególnych podzespołów. Cykliczna wymiana paska rozrządu jest niezbędna dla bezpiecznego i komfortowego przemieszczania się samochodem, dlatego nie należy o niej zapominać. Podpowiemy, jakie objawy powinny być niepokojące dla kierowców, co ile wymieniać pasek rozrządu, a także jakie pełni funkcje w każdym pojeździe.

Dlaczego pasek rozrządu jest potrzebny? Funkcje paska rozrządu

W każdym pojeździe pasek rozrządu pełni istotną funkcję, przekazując napęd z koła pasowego wału napędowego do wałków rozrządu. Jest on odpowiedzialny za synchronizację części i poszczególnych elementów układu rozrządu. A tym samym ma bezpośredni wpływ na funkcjonowanie całego mechanizmu i prawidłową pracę silnika wraz z odprowadzeniem spalin z kanałów wylotowych.

Pasek rozrządu - co ile wymiana?

Pasek rozrządu jak każda inna część w pojeździe ma określoną żywotność, która uwarunkowana jest czynnikami zewnętrznymi. Wymiana tego elementu powinna bezwzględnie i każdorazowo odbyć się, kiedy ulegnie on uszkodzeniu mechanicznemu - np. przetarciu, pęknięciu lub zerwaniu krawędzi. Uszkodzenie materiału można rozpoznać po utracie szerokości paska, uszkodzonej powierzchni charakterystycznych ząbków, uszkodzeniu spowodowanym zatartą pompą wody czy naderwaniu paska. Jakiekolwiek uszkodzenie mechaniczne może spowodować nieodwracalne i kosztowne szkody, prowadząc do całkowitego zepsucia silnika.

Jednak uszkodzenie mechaniczne nie jest jedynym powodem, który powinien skłonić nas do wymiany paska rozrządu. Dodatkowo należy uwzględnić trzy kluczowe czynniki - przebieg, wiek paska i jego stan techniczny. W branży motoryzacyjnej przyjęło się, że pasek rozrządu należy wymieniać co 5 lat - bez względu na jego przebieg i stan techniczny. Producenci podają datę produkcji poszczególnych elementów - warto się tym kierować. Z kolei uwzględniając sam przebieg pojazdu, specjaliści przyjmują, że pasek rozrządu nadaje się do wymiany po przejechaniu ok. 180 000 - 200 000 km.

Pasek rozrządu w oleju - co to tak właściwie oznacza?

W nowych i droższych samochodach coraz częściej pojawiają się rozrządy z paskiem zanurzonym w oleju. Zanurzenie paska rozrządu w bazie olejowej jest pożądane i lepsze z kilku powodów, ale przede wszystkim przez wzgląd na zminimalizowania hałasu, obniżenia spalania, a także ograniczenie zużycia paliwa. Dodatkowo kierowcy i specjaliści motoryzacji cenią go przede wszystkim za znacznie lepszą trwałość w porównaniu do klasycznego paska rozrządu. Jedynym minusem jest jego cena wahająca się od 300 do nawet 1500 złotych - nie licząc dodatkowo płatnej usługi wymiany.

Pasek rozrządu - cena

W większości przypadków cena paska rozrządu nie przekracza 500 złotych, w związku z czym kierowca decydujący się na jego wymianę, powinien przygotować się na wydatek rzędu 700-1500 złotych. Warto zapoznać się z ofertami różnych mechaników - w poszczególnych warsztatach koszt usługi może się wahać nawet o kilkaset złotych.

Gdzie kupić pasek rozrządu?

Większość sklepów motoryzacyjnych w swojej ofercie posiada szeroki wybór pasków rozrządu, jednak w kwestii zakupu części samochodowych warto postawić na miejsce, któremu można zaufać. Maxi Parts to hurtownia motoryzacyjna, w której pracownicy wiedzą, jak prawidłowo przechowywać produkty, a także oferują profesjonalne doradztwo w zakresie wyboru odpowiedniego produktu.

Formularz kontaktowy

Interesuje Cię nasza oferta? Jesteśmy tu dla Ciebie.