Układ elektryczny w samochodzie

bezpieczniki_samochodowe.jpg

Energia elektryczna nie byłaby możliwa do wytworzenia gdyby nie praca silnika i szeregu innych urządzeń, które wytwarzają i kumulują energię. Wbrew pozorom energia ta jest potrzebna nie tylko w trakcie jazdy samochodem, ale również podczas postojów - m.in. dla podtrzymania reakcji systemu alarmowego. System zasilania energii to skomplikowany zbiór elementów, które posiadają ograniczoną zdolność do wytwarzania i gromadzenia prądu, dlatego tak ważna jest świadomość kierowców w tym zakresie. Niewielu z nas wie, jak dbać o zespoły i urządzenia zarządzające energią elektryczną i jaką mają one specyfikę, dlatego przychodzimy z odsieczą!

Co wchodzi w skład układu elektrycznego w samochodzie?

Każdy samochód to zbiór przewodów elektrycznych, które posiadają własny cykl pracy. Elektryczne i elektroniczne wyposażenie samochodu obejmuje odbiorniki energii elektrycznej, rozrusznik oraz przewody - masowy i powrotny - doprowadzające do akumulatora i alternatora. System zasilania pojazdów jest opracowany w taki sposób, aby wydajnie zasilać energią urządzenia elektryczne i elektroniczne w danym pojeździe.

Obwód elektryczny systemu zasilania (instalacja jednoprzewodowa) opiera się na metalowym nadwoziu samochodu, zamykając cykl pobierania i oddawania prądu elektrycznego. Prawidłowe działanie systemu jest zależne od jego stanu technicznego i wystąpienia ewentualnych zakłóceń w przepływie energii. Warto mieć to na uwadze i w razie jakichkolwiek wątpliwości lub problemów np. z uruchomieniem pojazdu, udać się do serwisu specjalizującym się w elektryce i elektronice samochodowej.

Budowa i rola akumulatora

Akumulator to tzw. statyczne źródło SEM, czyli urządzenie, którego budowę i funkcje powinien znać każdy kierowca - bez względu na staż i doświadczenie. Podstawowymi danymi technicznymi akumulatora są napięcie znamionowe, pojemność elektryczna oraz natężenie prądu rozruchowego. Jego główną funkcją jest zasilanie wszystkich urządzeń elektrycznych, jednak nie byłoby to możliwe bez alternatora - czyli dynamiczne źródło SEM - urządzenia odpowiedzialnego za okresowe uzupełnianie energii (zużytej w trakcie postoju i rozruchu) podczas jazdy samochodem. To właśnie alternator dodatkowo ładuje akumulator.

Nad pracą akumulatora i alternatora czuwa regulator systemu, którego podstawowymi funkcjami są:

  • regulacja napięcia wytwarzanego przez alternator,
  • kontrola przepływu prądu elektrycznego między alternatorem a akumulatorem,
  • nadzór i kontrola nad prawidłowym funkcjonowaniem systemu zasilania, a co za tym idzie wysyłanie informacji o ewentualnych awariach.

Alternator, akumulator i regulator systemu tworzą wspólnie system zasilania samochodu ESZ.

Jak dbać o akumulator?

  1. Zacznij od prawidłowego oczyszczenia akumulatora, a szczególną uwagę poświęć klemom, których czystość ma wpływ na wydłużenie okresu działania baterii. Czynność tę najlepiej powtarzać raz w roku.
  2. Nie zapominaj o cyklicznym doładowywaniu akumulatora. Wartość napięcia nie powinna spaść poniżej 12,5 V, jeżeli jednak tak się stanie, to należy go możliwie jak najszybciej naładować.
  3. Istotna jest również regularna wymiana zużytego akumulatora na nowy średnio co 4-6 lat. Istnieją również przypadki, kiedy akumulator należy wymienić zdecydowanie szybciej - kiedy obudowa będzie znacznie zabrudzona lub akumulator nie będzie odpowiadał na doładowanie.
  4. Prawidłowa eksploatacja akumulatora powinna obejmować również rezygnację z nadużywania odbiorników prądu w trakcie postoju, zbyt częste rozruchy, jazda miejska z licznymi postojami czy brak stosowania się do zasad ekonomicznej jazdy.

Bezpieczniki w samochodzie

To niewielkie elementy wpływające na działanie całej sieci systemu elektronicznego pojazdu samochodowego. Zazwyczaj bezpieczniki w samochodzie umieszczone są w okolicy bagażnika lub pod kierownicą, a ich główną funkcją jest ochrona przed zniszczeniem wybranych odbiorników energii elektrycznej oraz instalacji. Zniszczenie systemu zasilania może być spowodowane nagłym wzrostem natężenia prądu, przed którym chronią nasze samochody omawiane bezpieczniki, które w razie przeciążenia przepalają się i odłączają przewód. Zabezpieczenie obejmuje niemal wszystkie elementy pojazdu - radio, instalację świateł, komputer pokładowy, alternator czy klakson.

Rozwijając kwestię lokalizacji bezpieczników, są one umieszczone w komorze silnika lub kabinie samochodu. W pierwszym przypadku są one umiejscowione w okolicy lewego lub prawego nadkola lub podszybia. W drugim zaś zazwyczaj znajdują się one pod deską rozdzielczą.

Po czym poznać, że bezpieczniki w Twoim samochodzie nadają się do wymiany?

  • nieprawidłowo funkcjonująca wentylacja i/lub ogrzewanie,
  • obniżone działanie wentylacji chłodnicy,
  • brak możliwości odpalenia pojazdu,
  • światła samochodowe, które nie dają się zapalić,
  • przepalone urządzenia zasilane energią elektryczną, np. radio.

Jak sprawdzić stan bezpieczników?

Zgodnie z treścią zawartą w poprzednich paragrafach - kontrola to klucz do sukcesu przy dbaniu o samochód. Przepalone bezpieczniki mogą powodować dalekosiężne i kosztowne w naprawie skutki, dlatego istotne, by ewentualnym uszkodzeniom zaradzić na czas. Jak to zrobić?

Po pierwsze należy pamiętać, że bezpieczniki znajdują się w specjalnej obudowie, którą należy podważyć, aby dostać się bezpośrednio do bezpieczników - w tej roli świetnie sprawdzi się śrubokręt. Do sprawdzenia ich stanu technicznego z powodzeniem nada się miernik cyfrowy, którym dotykamy poszczególnych bezpieczników. Najczęściej jednak przepalony lub przerwany bezpiecznik widać na pierwszy rzut oka, dlatego czasem warto zdać się na intuicję, a następnie skontrolować sytuację w serwisie samochodowym.

Energia elektryczna pod kontrolą

Prawidłowe funkcjonowanie wszystkich układów i podzespołów w samochodzie gwarantuje kierowcom bezpieczną i sprawną jazdę, dlatego tak istotne jest obserwowanie i regularne kontrolowanie stanu technicznego urządzeń odpowiedzialnych za wytwarzanie energii elektrycznej. Jeżeli jesteś w trakcie poszukiwania wysokiej jakości akumulatorów lub bezpieczników - zajrzyj do hurtowni motoryzacyjnej Maxi Parts - znajdziesz tam wszystko, czego Ci trzeba do kompleksowej opieki nad samochodem.

Formularz kontaktowy

Interesuje Cię nasza oferta? Jesteśmy tu dla Ciebie.